Wij verbazen ons erover dat de Nederlandse stripcultuur al decennia lang beperkt blijft tot een kleine kring. Dit ondanks het feit dat er goeie strips verschijnen! Strip is een prachtig medium: de wisselwerking tussen tekst en beeld is complex en intrigerend.

We hebben Comik opgericht om de Nederlandse stripcultuur te versterken. Comik is een verzamelplaats voor allerlei initiatieven en evenementen op stripgebied en het is een plek waar tekenaars hun werk kunnen laten zien.

Wij richten ons vooral op het maken van strips. Als je zelf iets maakt ga je het pas goed begrijpen en waarderen. Door tekenen leer je kijken.

Het visualiseren van gedachten is een creatieve en rustgevende activiteit en een goede manier om inzicht in jezelf en je omgeving te krijgen. Bovendien is het een middel voor communicatie en samenwerking dat in potentie voor velen geschikt is.

Dankzij internet zijn er nieuwe kansen voor de strip in Nederland. Beeld en tekst als middel voor persoonlijke expressie is nu voor iedereen binnen handbereik op een laagdrempelige manier.

Op de website www.comik.nl kan iedereen zijn eigen strip makkelijk publiceren. Je kan er samenwerken aan strips en meedoen aan wedstrijden. Daarnaast organiseert Comik exposities, workshops en tekenclubs.

Communiceren met beeld en tekst

Marjan de Vries – striptheoreticus – info@comik.nl
Martijn Frazer – webtovenaar – info@comik.nl

Marjan de Vries –